شرح خبر
17-بهمن-1394 ساعت13:56:02

معرفی و مصاحبه گروه بازی سازی سرزمین شکلات

با گشتن در مارکت ها ی اندرویدی به بازی های جالبی بر میخوریم که سازندگان آن ها جوانان با استعداد ایرانی هستند که به صورت مستقل به ساخت بازی مشغولند. از جمله بازی های جالب اندرویدی موجود بازی های «پاژل» و «منو گرم کن» ساخته گروه «سرزمین شکلات» هستند. تبیان گیم برای حمایت از بازی سازان مستقل، مصاحبه ای با این تیم ترتیب داده که در ادامه می بینید.

با گشتن در مارکت ها ی اندرویدی به بازی های جالبی بر میخوریم که سازندگان آن ها جوانان با استعداد ایرانی هستند که به صورت مستقل به ساخت بازی مشغولند. از جمله بازی های جالب اندرویدی موجود بازی های «پاژل» و «منو گرم کن»  ساخته گروه «سرزمین شکلات»  هستند. تبیان گیم برای حمایت از بازی سازان مستقل، مصاحبه ای با این تیم ترتیب داده که در ادامه می بینید.


معرفی اعضای گروه «سرزمین شکلات»


سید مهدی میردهقان (مدیرعامل و سرپرست تیم برنامه نویسی، 5 سال سابقه کار)
برنامه نویسی به زبانهای C#، C++، Java، طراحی پایگاه داده با SQL Server و SQL Lite، طراحی صفحات وب با SilverLight و MVC و ASP.Net، برنامه نویسی گیم با نرم افزارهای Unity3D و Cocos2D و Game Maker

 

محمد دهقان (سرپرست تیم طراحی، 4 سال سابقه کار)
برنامه نویسی با زبانهای C# و C، طراحی پایگاه داده با SQL Server، SQL Lite و Access، طراحی سه بعدی و انیمیشن با 3Ds Max، طراحی دو بعدی با Photoshop و Illustrator، طراحی واسط کاربری، بازیسازی با موتور Unity3D


محمد صالح دهشیری زاده (برنامه نویس، 3 سال سابقه کار)
برنامه نویسی با C# و Java، برنامه نویسی بازی با Unity3D، برنامه نویسی اندروید


محمد آذریان (طراح گرافیک، 3 سال سابقه کار)
طراح واسط کاربری، طراحی سه بعدی و انیمیشن با Maya، طراحی دو بعدی با Photoshop و Illustrator


احمد شرقیان (طراح گرافیک، 1 سال سابقه کار)
طراحی سه بعدی و انیمیشن با Maya، طراحی دو بعدی با Photoshop و Illustrator، طراحی صفحات وب
 


نحوه آشنایی شما با علم بازی سازی و منابع مورد استفاده؟ 

علاقه مندي ما به بازیهای کامپیوتری باعث شد رفته رفته از حوزه نرم افزار به حوزه بازيسازي رفته و تمام تمركز خود را معطوف به اين حوزه كنيم،  با توجه به حرفه اي بودن تيم در حوزه نرم افزار شروع به خواندن کتابهای گیم دیزاین کرده، رفته رفته روي ايده هاي خود بيشتر كار كرديم و با استفاده از انواع موتورهای بازی سازی (با توجه به نيازي پروژه و مهارت هاي اعضاي تيم) مثل cocos2d ، يونيتي، گيم ميكر و حتي محيط هاي برنامه نويسي نامرتبط با گيم اقدام به ساخت بازیهای کوچک بصورت آزمایشی نمودیم.

چگونگی شکل گیری ایده بازی ها؟

ایده یک بازی در هر لحظه و مکان میتواند به ذهن ایده پرداز بیاید. انجام یک بازی، تماشای یک فیلم، مطالعه یک مطلب، دیدن یک صحنه در خیابان، صحبت های روزمره با دیگران، همگی از نمونه هایی هستند که میتوانند ایجاد کننده یک ایده باشند. گاهی خاطرات خوب مانند بازی هایی که فرد از گذشته به یاد دارد میتواند شکل دهنده یک ایده جدید باشد.

برای ساخت بازی از چه موتور و یا نرم افزارهایی استفاده می کنین؟

هر بازی بسته به ویژگیهایی مانند سطح گرافیک، نوع گیم پلی، و پلتفرمی که بازی قرار است بر روی آن اجرا شود، باید توسط موتور متناسب با شرایط مذکور ساخته شود. گروه شکلات تا کنون با نرم افزارها و موتورهای متنوعی از جمله Unity3D، Android Studio، Game Maker و Cocos2D کار کرده است. به عنوان مثال نرم افزار اندروید استودیو برای ساخت بازی های ساده، سبک و کم حجم استفاده میشود، در حالیکه موتور یونیتی برای ساخت بازی هایی با گرافیک بالا که دارای انیمیشن و جلوه های ویژه هستند بکار میرود.

خروجی کار با ایده اولیه چقدر تفاوت دارد؟

پاسخ این سوال برای هر ایده متفاوت است. گاهی ایده اولیه میتواند با 10-20 درصد تغییر به شکل خروجی نهایی درآید و گاهی ایده اولیه به دلایل مختلفی مانند عدم وجود هیجان لازم، ضعف جنبه درآمدی بازی، و روان نبودن گیم پلی حتی تا 70 درصد نیز تغییر کند، که این اتفاق برای ما نیز پیش آمده است. بنابراین بسته به پیچیدگی ایده بازی، تفاوت ایده اولیه و خروجی نهایی کار میتواند خیلی جزئی و یا خیلی زیاد باشد.

آیا بازی سازی برای شما می تواند به عنوان یک شغل تلقی شود و روی درآمد آن حساب کنید؟

همانطور كه مي دانيد بازي سازي يكي از شغل هاي پر درآمد در كشورهاي توسعه یافته و درحال توسعه به حساب مي آيد. و خب در سالهاي اخير ايران نيز در اين حوزه پيشرفت زيادي داشته و آمار و ارقام درآمد بازيهاي داخلي نيز با توجه به كاربران كمتر نسبت به بازار جهاني قابل تامل است. اما باید گفت انتخاب بازی سازی بعنوان یک شغل دارای ریسک بالایی است. برای کسب درآمد قابل توجه از یک بازی باید از ابتدا درمورد نحوه کسب درآمد از آن برنامه ریزی نمود. بازیسازی تاکنون نتوانسته آنچه مورد انتظار ما بوده را برآورده کند اما با بالا رفتن تجربه ما در این زمینه، امید زیادی به آینده داریم.

آیا تا به حال دنبال کمک گرفتن از سازمان های متولی گیم بوده اید؟ نتیجه؟

از جایی که بازی سازی فرایندی زمانبر و هزینه بر است، تولید یک بازی با کیفیت قابل قبول بدون کمک گرفتن از سرمایه گذار کار بسیار سختی است. در مورد سازمان های متولی گیم مانند بنیاد ملی بازیهای رایانه ای، یکی از عوامل موثر در استفاده از تسهیلات این سازمانها، تعامل مستمر با این سازمانها جهت توجیه طرح های موجود و همچنین استفاده از رابط های فردی موجود در آنهاست. متاسفانه به دلیل واقع بودن اکثر این سازمانها در تهران، و وقت گیر بودن پروسه ارائه طرح و گرفتن تاییدیه از مسئولین ذیربط، و همچنین عدم وجود افراد رابط، در این سازمانها تاکنون موفق به دریافت حمایت از هیچ یک از آنها نبوده ایم.

چه کمبودی در چرخه ی تولید گیم احساس می کنید؟

حمايت مالي و فرهنگي بيشترين كمبود اين حوزه است. سرمایه گذاران خصوصی هنوز باور به سود ده بودن این بازار ندارند و جلب حمایت سازمانهای دولتی نیز وابسته به شرایط خاصی است (مانند موضوع بازی) که در بعضی پروژه ها امکان برآورده کردن این شرایط وجود ندارد. از سوی دیگر در محیط های کوچک مانند شهرستانها، عدم وجود افراد متخصص و علاقه مند به این زمینه کاری، باعث کندی پیشرفت در این زمینه است.

آیا تمایل به ساخت بازی بزرگ بر روی PC دارید؟ دلیل؟

باتوجه به مدرن تر بودن و استفاده بيشتر كاربران از اسمارت فون ها و تبلت ها ، ما همواره تجربه هرچه بهتر بازيكن در اين ديوايس ها را از اولويت هاي ايده پردازی و گيم پلي بازي هايش قرار مي دهیم. با توجه به اینکه ساخت یک بازی قابل قبول برای PC نیازمند تیم بزرگ و سرمایه گذاری نسبتا بالاست، در حال حاضر این امکان برای ما وجود ندارد. هرچند به دلیل عدم رعایت قانون کپی رایت در ایران، درصورتی که این عوامل نیز فراهم شود، ممکن است تیم ما به سمت ساخت بازی برای PC نرود.


آیا دیگران را تشویق به بازی سازی می کنید؟

با توجه به سختی هایی که در این مسیر وجود دارد و همچنین عدم وجود محیط فرهنگی مناسب و حمایت های لازم از این صنعت در ایران (بخصوص بخش خصوصی)، بنظر میرسد تشویق دیگران به بازی سازی کار درستی به نظر نیاید. بنابراین تنها در صورتی این توصیه را به کسی میکنیم که بدانیم واقعا علاقه به این زمینه کاری دارد و زیرا موانعی در این مسیر وجود دارد که به راحتی فرد یا تیم را دچار نا امیدی و زدگی از کار میکند.

اتفاق افتاده شخصی را در حال انجام بازی ساخت خودتان ببینید؟ چه عکس العمل و احساسی داشتید؟

بله. واقعا حس خوبی به انسان دست میدهد. مثل حسی که هر مخترع یا سازنده ای داره وقتی میبینه مردم در حال استفاده از اختراع یا ساخته ی اون هستند. البته این موضوع علاوه بر حس خوبی که به ما منتقل میکنه، باعث کمک به رفع اشکال و باگ های کار هست و به همین دلیل ما معمولا در مورد مشکلات بازیهامون از افراد سوال میکنیم تا بتوانیم آنها رو بهبود دهیم.

بازی جدید که منتشر نشده برای معرفی دارین؟داستانش چیه؟

در حال حاضر ما درگیر بازی تازه منتشر شده مان یعنی پاژل هستیم. بعد از آن هم نسخه جدید بازی "بفرماید جورچین" را با ظاهری کاملا جدید و متفاوت تحت عنوان "جورچین پلاس" منتشر می کنیم. اما بازی بعدی که به امید خدا شروع خواهیم کرد، یک بازی استراتژیک جنگی هست که البته داستانش مفصل است ولی بطور خلاصه موضوعش در مورد کشتی ای هست که بازیکن باید با وجود موانعی که بر سر راهش هست، آن را سالم به مقصدش برساند. ما درنظر داریم که این بازی را هم برای گوشی های هوشمند و هم برای کامپیوتر تولید کنیم.

تقسیم کار در گروهتان به چه شکلی هست؟ چگونه مدیریت می کنید؟

بطور کلی ساخت بازی دارای جنبه های مختلفی مانند کدنویسی، طراحی گرافیکی، طراحی مراحل، صداگذاری و ... هست که پیش از انجام هر پروژه باید با توجه به تخصص ها و سوابق افراد گروه، هریک را بعنوان سرپرست بخشهای مختلف تعیین کنیم. هر سرپرست بصورت پیوسته با افراد تیم خود در ارتباط بوده و خروجی کار را مرحله به مرحله نظارت میکند. به دلیل وابسته بودن بخشهای مختلف بازی (گرافیک، صدا، واسط کاربری و ...) به یکدیگر، سرپرست تیم ها نیز باید در ارتباط نزدیک با یکدیگر باشند تا خروجی نهایی به بهترین شکل ممکن تولید شود.

تصاویر بیشتر